Att bygga ett förtroende tar tid. Att rasera det går blixtsnabbt
Mina arbetsdagar består av två saker; bilåkande och förtroendebyggande. Låt oss fokusera på det sistnämnda, det är nämligen det jag är bra på. Ett förtroende mellan två eller flera människor uppstår oftast direkt eller indirekt. Det ena utesluter inte det andra. Min expertis ligger i det direkta ögonblicket då när jag träffar eller ringer mina ”kunder”. I dagsläget förträder jag LG electronics, för att människor ska ha förtroende för ett varumärke så måste de ha stort förtroende för människorna bakom varumärket.
Nedan följande ”formel” presenteras i boken The Trusted Advisor, av David H. Maister m.fl. En tämligen enkel formel.
Förtroendet (F) är summan av Tillförlitligheten (T), Pålitligheten (P) och Intimiteten (I) delat med Självfokusering (S). Trovärdigheten har att göra med det vi säger så här gäller det att ha koll på all fakta och möjligtvis tänka efter innan du talar. Pålitligheten relaterar till det vi faktiskt gör, till det vi säger att vi skall göra. Att hålla sitt ord. Intimitet är den känsla av trygghet och säkerhet man förmedlar.
Dessa tre F+T+I är viktiga komponenter i att bygga ett förtroende, men det viktigaste av allt enligt denna formel är självfokuseringen. Även kallat egoism. Det är jätte lätt att komma ut på säljmöten i rollen som säljare och hålla låda i timmar och sedan gå därifrån och tycka att man gjort det bra. I själva verket så har man skitit fullständigt i vad motarten vill. Här gäller det att vara elefanten med de stora öronen och inte den självupptagna alligatorn med de stora käftarna. Genom att lyssna aktivt och ställa rätt frågor så kommer motparten att få ett stark förtroende för dig, och vem vet, kanse har du din nästa stora affär på gång.