Handla genom Instagram
År 2040 spår Nasdaq att 95% av alla köp kommer att göras online. Det känns kanske som en överdrift, men under det senaste året och den sociala distanseringen, har e-handeln skjutit i höjden och utvecklingen har gått väldigt snabbt framåt. Inte minst det nya fenomenet social shopping.
- 87% av konsumenterna säger att sociala medier hjälper dem att fatta ett beslut i köpprocessen.
- 30% av konsumenterna som använder sociala medier menar att de skulle handla direkt via de olika plattformarna som Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter och Pinterrest.
- 90% av konsumenterna köper från de företag de följer på sociala nätverk, vilket är en ökning med 12% från 2019.
Ser vi på siffrorna ovan så kan vi dra slutsatsen att social shopping är här för att stanna och ta än mer plats inom e-handel. I samband med att vi inte kunnat delta på fysiska event och i takt med att vi spenderar mer tid på sociala medier och dessutom blir allt mer otåliga som konsumenter kan vi se att detta är den nya normen.
FYRA TIPS NÄR DU HÅLLER I ETT SOCIAL SHOPPING EVENT
1. VISA PRODUKTERNA LÅNGSAMT
Visa hellre upp färre produkter i ett långsammare tempo, än fler i ett snabbt tempo så att den som tittar hinner med.
2. PROVA KLÄDERNA LIVE
De plagg som man provar och visar på olika kroppstyper genererar högst engagemang i form av frågor och köp.
3. INVOLVERA TITTARNA
Involvera tittarna genom att svara på frågor i chatten och ställ frågor.
4. VAR TRANSPARANT
Var övertydlig om allt – längd på modell, storlek på plagg och färger.