Shoppern missar 99,7%

Jag var nyss och handlade på en ICA Maxi butik där jag bor. Oftast så går jag till mina basvaror – köttfärs, falukorv, grillbiffar och pasta. Enkelt och gott. Men idag läste jag en artikel om shoppingbeteende precis innan jag gick iväg. Den berätta att shoppern missar hela 99,7% av alla artiklar i butiken, idag ville jag inte missa något. Jag gick verkligen runt och spejade från golv till tak, hylla till hylla, och jag handlade massa onödiga saker (det nämndes även i artikeln att man alltid handlar för mer än man tänkt – jag är lurad).

Några klassiker som lurar shoppern i DVH att handla mer:

  • Det vanligaste man handlar längst in (mejeri) – tvingar en att gå genom hela butiken – klassiker
  • Stora prislappar där priserna slutar på 99. Går man verkligen på den? Ja
  • Få shoppern att inte använda handlingslista och distrahera så mycket så som det bara går. Många beslut tas vid hyllan.
  • Placera varor i ögonhöjd och till vänster i kundvarvet (oftast bär vi korg eller styr vagnen med den starkare handen, högerhanden oftast, därför har vi en förmåga att plocka mer på vänster sida).
  • Kommer vi till en vägg så placera varor från vänster till höger (för att vi i västvärden läser från vänster till höger – ögon drar sig automatisk dit)

Kassalinjen är död om ingen gör något

  • Enligt undersökningen leder 1 av 20 till köp i kassa linjen, oftast är dessa kör inte ens medvetna, man tar en påse tuggummi utan att tänka på det.
  • Ingen (oftast ingen) bär ansvaret för varorna i kassalinjen, annars har varje avd en ansvarig – men inte i kassalinjen.
  • Jobba mer aktivt i kassalinjen, ex under våffeldagen så sälj våffeljärn inkl tillbehör där. Paraplyer när det regnar osv.

Butikspersonalens ansvar: se till att det är fullt på hyllorna och att hjälpa kunden ta beslut. Var aktiv i butiken.

 

Lämna ett svar