VI HANDLAR MED NÄSAN

Henrik Öhman är en av Europas främsta experter på kundbeetende i butik och detaljhandelstrender. Han leder arbetet inom affärsområdet Retail Intelligence på Sale Nordic – Min vän och Kollega har skrivit inlägget nedan.

Dagen efter vi lanserade bloggen http://retailblog.salenordic.com/  fick jag ett mail med frågan om sinnesmarknadsföring i butik, dvs. hur försäljningen av varor och tjänster kan påverkas genom stimulans via syn, ljud, doft, smak och känsel. Ett oerhört fascinerande ämne och som jag har haft möjlighet att vid ett par tillfällen titta närmare på. (För den intresserade finns det flera bra böcker på området exempelvis Martin Lindstroms ”Brand sense” och ”Buyology” samt svenska ”Sinnesmarknadsföring”, som för ett par år sedan utsågs till årets marknadsföringsbok. )

”It’s more to the picture than meets the eye” /Neil Young
Våra sinnens kapacitet att hantera information skiljer sig kraftigt åt. Drygt 80 procent av alla våra intryck kommer från det vi ser. Trots synens dominans så är intrycken vi tar in från övriga sinnen långt ifrån oviktiga och genom att stimulera dem på rätt sätt kan försäljningen i butik ökas dramatiskt.
Tabell: De mänskliga sinnenas kapacitet avseende hur mycket information de kan hantera
Procent av all information som hjärnan mottar
Syn 83 %
Hörsel 11 %
Lukt 1 %
Smak 3,5 %
Känsel 1,5 %
(Tabellen är hämtat från Marknadsföring i butik kap. 8, Jens Nordfält)

Trots att lukt endast står för en procent av alla våra intryck så har det i massor av sammanhang visat sig vara oerhört kraftfullt verktyg vid försäljning. Klassiska exempel är hur doften av nybakat bröd i dagligvarubutiker och vid hus/lägenhetsförsäljningar påverkar besökarnas positivt. Ett annat exempel är försäljningen av kläder påverkas av doft. Amerikanska kedjan Abercrombie & Fitch (A & F) är ett annat exempel. I deras butiker pumpas deras egna parfymdoft ut för att skapa rätt stämning i butiken.

(A & F är mästare på sinnesmarknadsföring i butik och använder sig även av ljud och särskild belysning för att skapa en kundupplevelse utöver det vanliga. Ett tips är att besöka någon av A & F:s systerbutiker Hollister butiker i Stockholm, som ger en liknande upplevelse.)

För några år sedan var jag med om att replikera ett amerikanskt experiment för att studera effekterna av doft på försäljningen av herrskjortor. I korthet gick det ut på att doften av nytvättat bomullsskjorta pressades ut i butik och effekterna jämfördes med försäljningen i andra butiker. Effekten av att endast ändra doften i butik var enorm: försäljningen av skjortor ökade med 700 procent jämfört med kontrollbutikerna.

Skjortexemplet och massa andra undersökningar pekar alla i samma riktning: Vi handlar med näsan och genom att pumpa ut rätt doft ökar försäljningen dramatiskt. Frågan som naturligt följer är varför inte fler detaljhandelsföretag jobbar med dofter i butik? Ett svar är att kunskapen saknas och mognadsgraden inte är tillräcklig. Vi på Sale Nordic är dock övertygade om att anpassade dofter kommer att bli ett betydligt vanligare inslag i butiker av alla slag de närmaste åren.

Besök www.salenordic.com för att få veta mer.