Relationskungen

Satt och läste om om Emotionell intelligenskvot (EQ) och om social kompetens igår. För att sammanfatta det så handlar det mycket om att lyssna aktivt. Nu jobbar jag med försäljning och relationer. Här handlar det om att verkligen lyssna efter kundens önskemål. Att vara lyhörd är A eller O. Detta är alltid viktigt i alla lägen, men speciellt då kund i fråga också är en jäkel på att sälja. Såhär gick dialogen (vi hoppar in en bit i den)

Kund: Christofer Landeby

Jag: Landerby med R. Jag har ett litet talfel som lätt gör att jag slarvar med vissa uttalanden

Kund: *skratt* dåså Christofer Landerby med talfel, jag bokar gärna upp ett möte med dig och det gör jag bara av en anledning. Jag själv bryr mig inte om produkten så mycket, men du verkar ha en förmåga att verkligen lyssna på behoven. Det uppskattar jag starkt.

Jag har tidigare skrivit om att man (alla) ska ibland blicka tillbaka på de bra sakerna man gjort och suga åt sig av den positiva kritiken man ibland får. Detta är något jag verkligen ska ta med mig.

den som slutar att vilja utvecklas slutar också att vara bra