2017 blir året då allt fler företag på riktigt inser vikten av att agera på data för en bättre kundupplevelse
Idag ignorerar många företag data som de har tillgång till och kan analysera samt optimera, men effekten av denna dumma masskommunikation utan finess går snabbt utför. De som kan identifiera sina användare och skapa anpassade kundresor efter intresse och beteende tidigt i köpprocessen och i all annonsering kommer att stå ut som vinnare i kampen om användarna och kunderna.
”Speciellt nu när allt fler använder annonsblockerare som gör det allt svårare att komma fram i mediebruset, måste man bli smartare”
Facebooks kamp mot Google och alla publicister kommer att intensifieras. Fler företag kommer att flytta sina budgetar och aktiviteter in i det sociala nätverket och jobba mer med rörligt för att komma upp i algoritmerna. Samtidigt kommer det bli än mer viktigt att Facebook blir mer transparent då deras felaktiga siffror och problemen med falska nyheter ställer till det om de skall behålla trovärdigheten.
”Vikten av att få riktig statistik med resultatsiffror i realtid från sina marknadsinsatser kommer att bli centralt och viktigt då man kommer att lägga en större del av budgeten hos Facebook och Instagram”
Vi kommer att se nya spännande lösningar för Virtual Reality och Augumented Reality där man kommer att använda tekniken i sin marknadsföring och sin kommunikation. 360-video kommer att ta över och marknadsförare kommer att upptäcka att de kan skapa snygga kampanjer med tävlingar då man jagar objekt från företagen med hjälp av Augumented Reality. Man kommer även att använda tekniken till smarta vardagslösningar. Det har redan dykt upp VR-lösningar där man kan visa upp bostäder med inredning och stadsbyggnader som inte existerar.
”Man har även börjat använda AR i utbildningssyfte. Den som knäcker nyttan med tekniken där man kan göra det roligt och spännande att interagera med produkter och tjänster kommer att ta mark i kampen om kunderna i framtiden (kanske inte redan nästa år men vi kommer att börja se spår av det)”