Det började för några år sedan och blev 2011 det ”big thing”. Att sätta engelska/amerikanska titlar på allt från jobb till utbildningar är otroligt populärt att göra (det är möjligt att det är bra eftersom vi blir mer och mer globala av oss). Om två veckor ska jag gå en utbildning i Time Management, ser faktiskt fram emot dem. Det här med att disponera sin tid rätt är lättare sagt än gjort. Jag försöker leva efter ett par få enkla regler. Dessa tycker jag fungerar på mig i alla fall.
- När du är på väg till arbetet ha redan då klart för dig vad du har för mål med dagen, vad är det viktigaste idag.
- Ta en 3-5 min bensträckare en gång i timmen, din kropp/skalle behöver det. Risken att slarva med vanligtvis enkla saker är betydligt lättare om du inte är klar i skallen. Tro mig, att få göra om saker flera gånger på grund av slarv är inte tidseffektivt.
- Fråga efter hjälp om du inte kan, att ha tillgång till kunskap runt dig är guld värt.
- Var rationell, fråga dig själv varför det gick som det gick. Var ärlig mot dig själv. Du lär dig varje dag och på så sätt blir du mer tidseffektiv.
- Våga säga nej och var duktig på att delegera uppgifter. Var din egna projektledare. (obs. detta är inte att vara lat)