Mobil eller dö

Datorn är vårt arbetsverktyg, men mobilen är vår bästa vän. Vill du bli bästa vän med dina kunder måste allt ni gör vara optimerat för mobilen, de som inte mobilanpassar sig kommer att förlora kriget om användarna och intäkterna

Det är inte bara de stora drakarna Facebook, Google, Youtube, Instagram, Twitter och Linkedin har förstått detta och har helt olika sätt att presentera nyheter och flöden mellan datorn och mobilen. Utan även retailers (e-tailers) måste bli ännu mer anpassade för mobilen. Facebook, Google och YouTube har alla fler mobila användare än datoranvändare. Facebook vinner just nu kriget om tillväxten i mobilannonseringen.

Datorn är ett verktyg, mobilen är din bästa vän

Det är inte så att folk överger sina datorer helt och hållet. Det är helt enkelt så att man spenderar betydligt mer tid på mobila applikationer och den mobila webben än sin dator.

Videoannonser har i många fall visat sig skapa ett större engagemang på små skärmar än på datorer, samtidigt som marknadsförare fortfarande sätter sina strategier med datorn i fokus och de kämpar med att förstå hur användarna agerar och konsumerar media via sin mobil, samt hur man skall skapa engagemang med dem i mobilen.

YouTube lyckas få människor att lägga mycket tid på att titta på video via mobilerna, om de lyckas bör svenska medier också kunna lyckas med att få tid och engagemang med användarna via mobilen.

Se till att allt faktiskt fungerar i mobilen

Man måste se till att tekniken fungerar och att man är bara ett klick bort, det mobila tålamodet är oerhört kort. Annonser med långa laddtider går bort, man stänger helt enkelt ned och går vidare till nästa.